Hallo allemaal,

Mijn naam is Anneke Filmer ik ben net 3 maanden terug uit Zuid Afrika na 2 en half jaar en ik ben erg geschrokken nadat ik me wilde inschrijven bij uitzendbureaus

Ik was zo naïef te denken als ik me inschrijf en op veel vacature reageer en mijn CV opstuur dat ik wel snel een baan zou vinden. In Zuid Afrika heb ik veel ervaring opgedaan bij IBM dus daar moeten werkgevers wel in geïnteresseerd zijn. Op site met sollicitatie informatie of trainingen staat o.a. dat een jaar in het buitenland goed staat op je CV. Bovendien heb ik ook hier in Nederland in verschillende help desken gewerkt, ervaring heb ik wel. Ik wil graag een stapje voor uit in functie. In ZA heb ik als backup teamleider gewerkt. Kortom ik dacht dat mijn CV wel zou voldoen aan de eisen maar niets is minder waar. Elke dag worden er 750 nieuwe vacatures aangeboden op de NVB wellicht dat er daar een voor mij tussen zit.

Ik heb gereageerd op ongeveer 120 bestaande passende vacaturen, van die 120 heb ik ongeveer 15 reacties terug gekregen (een automatisch beantwoord mailtjes met de mededeling we komen er op terug) Op 10 van deze automatische mailtjes heb ik ook werkelijk een reactie gehad dat ik niet voldeed aan de verwachtingen (en dat word dus al bepaald n.a.v. je CV) geen telefoontje of uitnodiging om jezelf even te komen voorstellen of zoiets. Een reactie van een stagaire die niet eens haar naam vermelde. Ja ik reageer op klanten service vacaturen.

Ok dan maar persoonlijk kennis gaan maken met uitzend bureaus bij de meeste grote UZB stond ik met 5 minuten weer buiten, kreeg ik een visite kaartje van een heel jong meisje met de mededeling stuur je CV maar naar ons toe dan plaatsen we je in onze database (ik wil niet in een database ik wil voorgesteld worden aan werkgevers) Ik wil niet alleen door een uitzendmedewerker worden beoordeeld alleen maar op mijn CV want ik ben veel meer dan mijn CV. Ik ben een hele goede help desk medewerker en ik weet zeker een werkgever wil me graag hebben omdat ik loyaal en gedreven ben, initiatief neem en creatief ben, kan hard werken en heb redelijk goed zicht op waar het bij een helpdesk omgaat. Ja dat durf ik van mezelf te zeggen maar dat kan ik niet laten zien als ik geen persoonlijk contact kan maken met die werkgever vroeger kon je gewoon naar een werkgever toe stappen. Nooit meer gehoord van die mensen waar ik een visitekaatje van kreeg . Behalve van Pam ze werkt bij Randstad in Epe die heeft op eigen initiatief contact met me opgenomen omdat ik me had ingeschreven op hun website.

Ik begrijp het niet en zou graag willen weten wat werkgevers hiervan denken. Ik heb op de verschillende forums al ontdekt dat ik echt niet de enige ben die zich hierover verbaast en iets wat geïrriteerd op reageer. Ik heb al zoiets eigenlijk wil ik niet meer via een UZB aan het werk want als het nu al zo gaat hoe gaat dat als ik voor ze aan het werk ga. Hoe zit dit; zijn al die vacaturen op de vacature bank.nl allemaal feake. Hoe komt het dan dat UZB de pan uit rijzen. UZB hebben toch ook ergens een Service Level waaraan ze moeten voldoen. Ik werd voor een Job afgewezen omdat ik over gekwalificeerd zou zijn, ik begrijp dat niet als werkgever wil je toch de beste. En bestaat er toch ook zoiets als een beleefdheid norm.

Ik had gesolliciteerd bij de Apenheul via Randstad voor een team leiders functie, ik neem de bus naar Apeldoorn om mezelf voor te stellen aan Randstad want na 2 en half jaar IBM vind ik het niet erg om even wat anders te gaan doen. Ik mocht opnieuw een formuliertje invullen (wat ik overigens al uitgebreid op internet had gedaan)wat op de grote stapel ging. Een dag later kreeg ik opnieuw een SMSje of ik geïnteresseerd was om bij de Apenheul te komen werken, toen ik belde hoefde ik me niet weer in te schrijven. Nooit meer wat van gehoord. Pam van Randstad Epe heeft voor me uitgezocht wat er aan de hand was en maakte de 1000 excuses. Wat heb ik daaraan? Waarom neemt Randstad eerst al die moeite om mijn aandacht te trekken vervolgens niets meer van zich laat horen. Wat over gekwalificeerd, ik heb in de IT gewerkt en al jaren niets meer gedaan in de Horeca ik ben gewoon een volwassen vrouw die werkgevers gedrevenheid en verantwoording te bieden heeft en die Job graag had gedaan. Het was een tijdelijke baan maar dat vond k niet erg “ff lekker wat anders” dacht ik. Ik ben er al helemaal niet vanuit gegaan dat ik zoveel meer zou verdienen, ik had er echt zin in.

Goed hier hou ik het ff bij maar ik wil graag weten wat Nederland hiervan vind. Kijk ook maar eens op werk.nl http://forum.werk.nl/viewtopic.php?f=17&t=5763&p=28872#p28872 en huivert.

Mijn verhaal is nog niet zo'n drama maar ik heb over grote drama's gelezen. Hoe breng ik dit thema onder de aandacht van een breed publiek en wat vind de politiek hiervan? reacties en tips zijn meer dan welkom en voor de gouden tip heb ik een verassing, want ik ben hier nog niet klaar mee.

Anneke