Welwillend, maar door niemand gehoord!
Het is nu al weer 2 jaar geleden dat het niet meer ging. Ik was steenhouwer bij een kleine steenhouwerij maar wilde dat niet mijn leven blijven doen. Door dat mijn ambitie in de computers ligt en niet in het steen werd ik voor 100% afgekeurd. (systeem foutje denk ik)
Door dat ik al niet best verdiende en maar 70% kreeg uitgekeerd heb nu een financieel probleem waar in niet overheen kan kijken. ?Dan moet je weer aan het werk gaan?, zou iedereen zeggen, maar zo eenvoudig ligt het niet. 10 jaar geleden wilde ik de ICT al in maar had ook andere kwaliteiten. Ik ben van bouwvakker tot steenhouwer geweest, maar na mijn werktijd zat ik toch weer achter mijn computer.
Zo ben ik begonnen met een Sinclear ZX Spectrum 48k, een homecomputer met rubber knopjes wat sommigen zich nog goed kunnen heugen. Al snel werd dat BASIC tikken als ik uit school kwam. Ik heb de hele revolutie mee gemaakt van de Home Computers naar MSX en toen mijn eerste PC 386 met Dos 3.x. Een grote bak zonder HDD, met grote 360Kb floppen, afijn?.. Ik heb door de jaren al heel wat computers van binnen en buiten gezien en geïnstalleerd. Ook al heel wat problemen voor de voeten gehad en als er nu ook wat met computers is dan is het altijd, ?Ooooh, moet je Pietje even bellen !?. Ik probeer dan ook al tijden ergens aan het werk te komen waar ik deze kennis kan gebruiken, maar hoe toon ik mijn kennis aan ? Ik heb geen school afgemaakt en geen cursus gevolgd.
Toch heb ik mijn eerste Visual Basic programmaatje geschreven, (jawel, een Euro Calculator), heb zo?n 10 aardige website?s draaien en heb een autobedrijf helemaal naar de euro omgezet. Ik ben bekend met een groot deel van de Microsoft software collectie, heb het Adobe Photoshoppen aardig onder de knie en schrijf een leuk stukje en javascript. Ook heb ik mijn neus in de boeken gegooid en de wereld van de DATABASES ontdekt, dus ook de taal die daar mee gemoeid gaat, SQL (server query language) Het wordt dan ook een sport om SELECT statements te schrijven, al kom ik dan net kijken. Hoe dan ook, dit is de richting van de opleiding die ik hopelijk mag gaan volgen, om te beginnen met de PDI, omdat het moet, en daarna Access2000, VB, VBA, FOXPRO en Visual InterDev. Er ligt inmiddels een positief advies bij het GAK om deze opleiding te gaan volgen.
De toekomst ziet er goed uit als ik die opleiding mag gaan volgen, das ook een hele opluchting in een heel donker verleden maar?.. ?Hoe red men het tot die tijd als je nog maar duizend gulden uitkering hebt ??. Al heb ik maar een heel klein hypotheekje, hij komt mooi in gevaar. Ik wil heel graag werken voor mijn geld maar dan loop ik mijn opleiding mis want dan ben ik ineens weer geschikt voor de arbeidsmarkt en een opleiding van 23.000 duizend gulden kan ik niet betalen. Ik mag 30% bij verdienen maar wie wil er nu iemand voor 30% aan het werk hebben. De ICT schreeuwt om mensen, ik krijg folders van het GAK waar iemand met met zijn voeten aan het typen is (waar ik heel veel respect voor heb) en ik kom gewoon niet aan de bak want ik heb geen diploma?s.
Het gaat goed met NEDERLAND (papierland)
?
Pieter Dijkstra,
www.easyadvertising.nl <<<< mijn 30%